четвер, 4 грудня 2014 р.

Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Урок з української мови для 7 класу
Юрченко К.Ю. – учитель української мови та літератури
Боярського НВК «Гімназія – ЗОШ І ступеня»

Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: повторити й поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу дітей до культурних скарбів України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
Нашу мову в час горя-біди,
не одної тяжкої навали
не на те рятували діди,
щоб онуки її забували.
Д. Білоус

Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
«Пунктуаційна хвилинка». Запишіть речення з голосу вчителя, поставте розділові знаки та поясніть їх уживання.
Дієслово завжди діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.

-         Діти, напевно, ви вже здогадалися, яку частину мови ми почнемо вивчати сьогодні на уроці. Це дієслово.

Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку.
-  Ви вже добре знайомі з цією частиною мови, тому пропоную вам виконати наступну вправу.
«Асоціативний кущ»
-         Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про дієслово з попередніх класів і заповнимо таблицю.
                      
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Робота з текстом. Прочитайте вірш поетеси з Полтавщини Тетяни Домашенко, яка зараз проживає в містечку Вишневе поблизу Києва.
Я захворіла Україною
Я захворіла Україною,
В мені болить її сльоза,
Уже ніколи не покину я
                                              Оці високі небеса.     
Я захворіла Україною,
Нічим не вилікуюсь, ні!
Без того болю вже загину я,
Ті рани – зорями в мені!..
Не дам терзати Україну,
Четвертувать її не дам,
О Господи, свою перлину
На втіху не давай катам!
Храни її, о Боже милий,
Такої в світі більш нема,
Пошли ти їй духовні крила,
Вона вже зводиться сама.
Я захворіла Україною,
Ніяких ліків не прийму,
Любов’ю Господа єдиною
Святу цю землю обійму.
(Зб. «Небесна Сотня воїнів Майдану», Т. Домашенко)
Поясніть, як ви розумієте слова поетеси «Я захворіла Україною»? В прямому чи переносному значенні вжито дієслово? Випишіть дієслова, визначте рід, число, час, особу, дієвідміну.
Дослідження класифікація. Прочитайте. Розмежуйте дієслова, які вказують на конкретну фізичну дію, а які – на стан предмета, процес мислення.
Захоплюватися, захопитися, хворіти, одужати, непокоїтися, питати, стояти, міститися, стрибати, любити, умиватися, ненавидіти, міряти, зневажати.
Пригадайте, які дієслова називаємо інфінітивом.
Самостійна робота. Запишіть текст із серії «Україна – мій дім», поставте розділові знаки та пропущені літери. Підкресліть граматичні основи.
У місті Збараж Т..рнопільської області зб..рігся замковий компл..кс наща..ків Дмитра Корибута князів Збара..ьких і Вишневецьких – Збара..ький замок. Його стіни й досі пам..ятають національно-визвольну війну і облогу Богдана Хмельницького. Замок став візитною карткою Збаража.
Поясніть орфограми у словосполученні «Збаразький замок».
Підсумок уроку.
Закінчіть речення.
  •      На уроці я повторив (-ла) відомості про … .
  •      Цікаво було дізнатися про… .
  •      Найкраще мені запам’ятався матеріал про … .
  •      Найважчим було для мене… .
  •      Потрібно працювати ще над… .

Домашнє завдання.
1.     Опрацювати теоретичний матеріал за підручником.

2.     Написати твір-мініатюру «Що потрібно робити для того, щоб онуки не забували рідну українську мову?» У творі підкресліть дієслова, визначте час.

Немає коментарів:

Дописати коментар