суботу, 6 грудня 2014 р.

Урок української мови у 6 класі


Відмінювання іменників ІІІ – ІV відмін
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників з особливостями відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін, удосконалювати правописні навички, працювати над запобіганням помилок при узгодженні іменників ІІІ і ІV відміни з іншими словами у словосполученні й реченні; розвивати пізнавальну діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі здібності; прищеплювати любов та повагу до найріднішої людини в житті кожного – матері.
Тип: урок формування та вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник.
Методи та прийоми: «Пунктуаційна хвилинка», лінгвістичні ігри, метод дослідження, відео диктант, рефлексія.
Міжпредметні зв’язки: зоологія, література.
Хід уроку
Материна молитва з дна моря рятує.
Народна мудрість
І Організація класу
ІІ Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
«Цікавинки про іменник»
·                        Учені дослідили, що половина всіх слів, наявних у нашій мові, припадає на іменник. Це, очевидно, тому, що він дає назви всьому, що нас оточує.
·                        Іменник — найсамостійніша частина мови. Вона має свої категорії і дуже рідко прислухається в реченні до інших слів.
·                        Термін «відмінок» зустрічається вперше в підручнику для українських гімназій «Руська граматика» в1893 році. Є мови, у яких всього два відмінки, а є й такі, де відмінків декілька десятків.
«Пунктуаційна хвилинка»
Запишіть речення, поясніть розділові знаки.
Визначте відмінки іменника мати.
Дитина плаче, а матері боляче (Народне прислів’я). Мати, наша мати, як той янгол з неба, вдень і вночі знає, чого дітям треба (М. Підгірняк). Матері ні купити, ні заслужити (Народне прислів’я). Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А. Малишко).
·        Пригадайте, які іменники належать до ІІІ відміни?
ІІІ Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку
ІV Засвоєння теоретичного матеріалу. Виконання системи завдань
Лінгвістична гра «Хто крайній?»
Завдання. Скласти ланцюжок слів (іменників ІІІ відміни) так, щоб прикінцева літера попереднього слова була першою літерою наступного (м’який знак не враховуємо) (Ніч, честь, тінь, нехворощ, щирість, тюль, любов, вісь, святість…).
Дослідження-спостереження (за варіантами)
·                        Провідміняйте іменники мудрість, піч, любов, мати. Виділіть відмінкові закінчення. Дослідіть, чи залежать закінчення іменників ІІІ відміни в непрямих відмінках від того, яким є кінцевий приголосний основи – твердим чи м’яким?
- Іменники ІІІ відміни на групи не поділяються, тому відмінкові закінчення в них однакові незалежно від кінцевого приголосного основи.
·                        Зверніть увагу на орудний відмінок однини. Як називається орфограма, що зустрічається в цих словах (Орфограма: подовження приголосних перед закінченням -ю). Запам’ятай таблицю!
Подовження відбувається
Подовження не відбувається при збігу приголосних
Апостроф після губних та р перед
Пам’яттю, ніччю, сіллю, міддю, галуззю, Прип’яттю
Радістю, ніжністю, пристрастю, щедрістю, смертю, вдячністю
Любов’ю, кров’ю, верф’ю, матір’ю, Об’ю

«Мовні обрахунки»
Прочитайте слова. Підрахуйте кількість іменників ІІІ відміни, які в орудному відмінку писатимуться з подовженням, без подовження, з апострофом.
Височінь, вись, міць, міль, вість, якість, упевненість, свіжість, відданість, печаль, річ, лінь, дійсністю, подорож, кров, розкіш, зустріч, кількість, змінність, впливовість, осінь, притаманність, гуманність, кіновар, путь.
Відповідь: 12, 11, 2.
Гра «Відеодиктант?» 
До кожної мами, зображеної на екрані, доберіть і запишіть назви їх дитинчат.
Кінь, корова, курка, гуска, вівця, ведмідь, жаба, кіт, чайка, олень, собака, свиня.
·                        До якої відміни належать іменники лоша, теля, курча та інші, записані вами?
·                        У чому особливість відмінювання іменників ІV відміни?
(При відмінюванні в іменниках ІV відміни в певних відмінках з’являються суфікси -ат, -ят, -ен).
·                        Запам’ятайте! Саме за цією ознакою ми відрізняємо іменники середнього роду, які належать до ІІ відміни та іменники середнього роду ІV відміни.
Розподільний диктант
Розподіліть іменники за відмінами у дві колонки: 1 – іменники ІІ відміни, 2 – іменники ІV відміни.
Янголятко, немовля, гусеня, ім’я, пір’я, галченя, лоша, дитя, дитятко, хлоп’я, плем’я, серденько.
·                        Поясніть, чому слово сім’я в значенні «родина» і сім’я в значенні «насіння» мають різні відмінкові закінчення?










Комплексна робота з текстом
·        Прочитайте текст. Чому в народі кажуть, що материнська любов – найсвятіша?
·        Яка тема й основна думка тексту?
Легенда про матір
У матері був синдорогий, ненаглядний, єдиний. По краплині збирала росу для вишивання, любистком та м’ятою прикрашала колиску дитяти. Найтоншим шовком вишивала сорочки. Виріс син гарний. Одружився з дівчиною небаченої краси. Привів молоду дружину в рідну хату. Але незлюбила та свекруху, зненавиділа. Боялася мати показатися невістці на очі, сиділа цілими днями у сінях, потім у сарай перебралася жити. Але і це не заспокоїло жорстоку дружину сина. Каже вона чоловікові:
- Коли хочеш, щоб я жила з тобою, убий матір, вийми з грудей серце і спали на  вогні.
Не здригнулася душа сина, так зачарувала його врода дружини. Каже він матері:
- Наказала мені жінка вбити вас, мамо... А не послухаюпіде від мене.
Заплакала мати й відповіла:
- Ну, що ж, синку, роби так, як велить твоє серце.
Повів син матір у діброву, наламав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір, вирвав із грудей серце і поклав на жар. Спалахнув сучок, тріснув, полетіла жаринка в обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув той, закрив долонею обпечене місце.
 Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло:
- Синочку мій, кровиночка єдина, тобі боляче? Зірви листок подорожника, ось тут росте біля вогнища, приклади до обпеченого місця. А до листка подорожника приклади материнське серце, а як біль мине, покладеш знову його у вогнище.
Заридав син, схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив пекучими сльозами. Зрозумів, що ніхто і ніколи не любив його так гаряче й віддано, як рідна мати.
І такою величною і невичерпною була любов материнська, таким всесильним було бажання бачити сина радісним і безтурботним, що ожило серце, загоїлась рана. Підвелась мати і притисла синову голову до грудей.
То ж недаремно кажуть у народі: „Материнська любов – найсвятіша!”
·        Запишіть перше речення, зробіть його синтаксичний розбір.
·        Випишіть іменники ІІІ та ІV відміни.
V Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
Проведіть самоаналіз (назвіть труднощі та успіхи, з якими ви зустрілись сьогодні на уроці).
VІ Домашнє завдання
·        Виконайте вправу з підручника.

·        Провідміняйте іменники дитя, плем’я, коліща. Складіть із ними речення.

Немає коментарів:

Дописати коментар