Позакласний захід з української мови
Мовознавча
вікторина «Слово до слова – зложиться мова»
Мета: формувати розуміння того, що українська
мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.
Розширювати знання про красу і багатство української мови. Розвивати мовленнєві
здібності учнів, збагачувати словниковий склад.Пробудити почуття національної
гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття
поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання:
Вишивані рушники, хліб,
калина, портрети, малюнки герба, прапора
України, комп’ютер, проектор. Сцена святково прикрашена. В залі
розгорнута велика книжкова виставка "...І сонцем слово засіяло!", на
якій представлені кращі книги українських авторів, фольклорні твори і т.п.
Дивуєшся
дорогоцінності мови нашої:
в
ній що не звук, то подарунок,
все
крупно, зернисто, як самі перла.
М.
Гоголь
Учитель: Шановні діти!
Сьогодні наша зустріч присвячена
рідній українській мові. Адже 21 лютого – Міжнародний день рідної
мови. Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисяч
мов. У кожного народу вона своя. І серед
них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова.
(Підготовлений учень читає вірш
напам’ять)
УКРАЇНСЬКА МОВА (пам'яті
Т.Г.Шевченка)
Діамант дорогий на дорозі лежав,-
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не пізнав діаманта того.
Йшли багато людей і топтали його,
Але раз тим шляхом хтось чудовий йшов,
І в пилу на шляху діамант він найшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І до дому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв,
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палаючим огнем кольористо блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
Так в пилу на шляху наша мова була,
І мислива рука її з пилу взяла.
Полюбила її, обробила її,
Положила на ню усі сили свої,
І в народний вінець, як в оправу, ввела,
І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.
І на злість ворогам засіяла вона,
Як алмаз дорогий, як та зоря ясна.
І сіятиме вік, поки сонце стоїть,
І лихим ворогам буде очі сліпить.
Хай же ті вороги поніміють скоріш,
Наша ж мова сія щогодини ясніш!
Хай коштовним добром вона буде у нас,
Щоб і сам здивувавсь у могилі Тарас,
Щоб, поглянувши сам на створіння своє,
Він побожно сказав: "Відкіля нам сіє?!"
Володимир Самійленко
Діамант дорогий на дорозі лежав,-
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не пізнав діаманта того.
Йшли багато людей і топтали його,
Але раз тим шляхом хтось чудовий йшов,
І в пилу на шляху діамант він найшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І до дому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв,
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палаючим огнем кольористо блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
Так в пилу на шляху наша мова була,
І мислива рука її з пилу взяла.
Полюбила її, обробила її,
Положила на ню усі сили свої,
І в народний вінець, як в оправу, ввела,
І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.
І на злість ворогам засіяла вона,
Як алмаз дорогий, як та зоря ясна.
І сіятиме вік, поки сонце стоїть,
І лихим ворогам буде очі сліпить.
Хай же ті вороги поніміють скоріш,
Наша ж мова сія щогодини ясніш!
Хай коштовним добром вона буде у нас,
Щоб і сам здивувавсь у могилі Тарас,
Щоб, поглянувши сам на створіння своє,
Він побожно сказав: "Відкіля нам сіє?!"
Володимир Самійленко
Учитель: Так, із сивої глибини віків бере початок наша мова.
Шлях її розвитку — це тернистий шлях боротьби.
Багато, дуже багато жорстоких літ і
століть пережила наша рідна, наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши все.
Основоположником нової української літературної мови є Тарас Григорович
Шевченко.
Мова – одне з багатьох див, створених людьми.
Вона віддзеркалює душу народу, його історію. І прикро буває за тих людей, що живуть на Україні, а мови
не знають, такі люди обмежені, хоч самі, нажаль, іноді цього не усвідомлюють.
Але ми не з таких людей! Свої знання рідної мови ми перевіримо і збагатимо,
граючи у мовознавчу вікторину на тему «Слово до слова – зложиться мова».
(Учитель пропонує командам гравців від кожного класу зайняти свої місця, а
вболівальники лишаються у глядацькій залі)
Учитель: Сьогодні ви матимете змогу показати свої: знання, уміння, навички, ерудицію, кмітливість. Бажаю всім успіху! Розпочинаємо!
І конкурс
Представлення
Капітани оголошують назву своєї команди та підкріплюють її девізом, епіграфом, цитатою, віршем тощо.
ІІ конкурс
Розминка
Команда повинна відповісти на питання з обраної категорії знань. Правильна відповідь - 1 бал.
Питання для розминки
Вам пропонується 8 категорій знань української мови. Прошу обирати.
Лексикологія
|
Речення
|
Будова слова
|
Орфографія
|
Звуки і букви
|
Частини мови
|
Словосполучення
|
Складні
і складноскорочені
слова
|
Категорія «Лексикологія»
1.
Що
таке лексика?
2.
Слово
«рукав» однозначне чи багатозначне?
3.
Назвіть
синонім до слова «сильний».
4.
Як
називаються нові слова, що виникають у мові?
5.
Поясніть
значення фразеологізму «накивати п’ятами».
6.
Як
називаються слова, що вийшли з активного повсякденного вжитку?
7.
На які групи поділяються слова за походженням?
Категорія «Речення »
1. Вкажіть питання додатку.
2. Якою частиною мови найчастіше виражається означення?
3. Які члени речення відповідають на одне і те ж питання і
належать до одного і того ж самого члена речення?
4. Вкажіть присудок у реченні «Київ –столиця України».
5. Речення «Ми танцюєм і співаєм» просте чи складне?
6. Як пишеться пряма мова?
7. Якою частиною мови виражений підмет у реченні «Старий
сидів».
Категорія «Будова слова»
1.
Як
називається частина слова без закінчення?
2.
Яка
змінна частина слова виражає його граматичне значення?
3.
Який
суфікс у слові «малесенький»?
4.
Яке
слово «зайве»: «узбережжя, бережу, бережливий»?
5.
Яким
способом утворене слово «листопад»?
6.
Утворіть форми слова «ніч».
7.
Скільки префіксів у слові «перерозподіл»?
Категорія «Орфографія»
1. Який розділ вивчає правила написання слів?
2. Який префікс у слові «прихилився»?
3. Який знак пишемо у слові «пів-Європи»?
4. Який словник допоможе правильно перевірити написання
того чи іншого слова?
5. Назвіть орфограму у слові «осінній».
6. Який префікс –з чи –с поставимо у слові
«фотографувати»?
7. Як пишемо слово «синьо-жовтий»?
Категорія «Звуки і букви»
1. Як називається розділ, що вивчає звуки і букви?
2. Яким словом перевіряємо написання слова «вузький»?
3. Скільки звуків у слові «джміль»?
4. Чи однакова кількість звуків у словах «м’ята», «ряса»?
5. Як називається зміна букв у коренях слів?
6. Як називається склад, що закінчується на приголосний
звук?
7. Як називається виділення посиленням голосу певного
складу у слові?
Категорія «Частини мови»
1. Скільки частин мови в українській мові?
2. Якого роду іменник «подорож»?
3. Назвіть будь-який іменник, що має лише форму множини?
4. Поставте дієслово «вчити» в ІІІ ос. однини теп. часу.
5. Скільки дієвідмін має дієслово?
6. Чим «лютий» відрізняється від інших місяців?
7. Якими частинами мови може бути виражене слово «мати»?
Категорія «Словосполучення»
1.
Як називається розділ науки про мову, що вивчає словосполучення і речення?
2. Чи є поєднання слів «біля лісу» словосполученням?
3. Назвіть приклад дієслівного словосполучення.
4. Виділіть головне слово у словосполученні «надміру
весело».
5. Поділіть поширене словосполучення «багатий урожай
винограду» на можливі непоширені.
6. Утворіть словосполучення з залежним словом «парта».
7. Словосполучення « цікава книжка» іменне чи дієслівне?
Категорія «Складні і складноскорочені слова»
1. Яким способом утворене слово «сивобородий»?
2. Як пишемо слово «білосніжний»?
3. Як пишемо слово «пів’ящика»?
4. Назвіть орфограму у слові «пів-Львова».
5. Утворіть складне слово від слів «сніг,захищати».
6. Перетворіть словосполучення «Українська Повстанська
Армія» в абревіатуру
7. За допомогою іншомовної частини «кіно» утворіть
складне слово і назвіть орфограму.
Учитель: Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти,
щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає
мова – зникає й народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а
рідної мови не знають, як, наприклад, продавчиня героїня гуморески «Кухлик» П. Глазового.
(Учні інсценізують гумореску)
Кухлик
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші - не мина жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть кухлик той, що з краю. –
Продавщиця:
- Что? Чево? Я нє панімаю.
Кухлик, люба, покажіть, той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.. –
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
- На Вкраїні живете й не знаєте мови. –
Продавщиця теж була гостра та бідова.
- У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова. –
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
Має гроші - не мина жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть кухлик той, що з краю. –
Продавщиця:
- Что? Чево? Я нє панімаю.
Кухлик, люба, покажіть, той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.. –
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
- На Вкраїні живете й не знаєте мови. –
Продавщиця теж була гостра та бідова.
- У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова. –
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
ІІІ
конкурс
Комбінаторика
Учні одержують по
5-6 слів, із якими мають скласти речення протягом обумовленого часу (5 хв);
головний принцип гри – висхідні слова можна варіювати шляхом зміни їхньої
частиномовної належності, місця розташування в реченні, граматичної форми тощо.
Перемагає та з-поміж команд, яка протягом визначеного часу складає більшу
кількість речень; відзначити у грі варто також авторів найбільш оригінальних,
художніх, змістовних речень.
Наприклад: Висхідні
слова: добро, краса, творити, жити,
мудрість.
Твори
добро – житимеш
у мудрості та красі. Мудро живімо, добре красу творімо!
Добре творити красу й жити в мудрості! Добро і красу твориш –
мудро живеш.
Живучи, твори добро, мудрість, красу! І т.д… .
Завдання:
Висхідні слова: мова, любити, знати, краса, чистота, берегти.
ІV конкурс
Відгадай фразеологізм
Відгадайте фразеологізми, намальовані на
картинках. Варіанти відповідей екрані. Правильна відповідь – 1 бал.
1.
Язик до
Києва доведе.
2.
Як дві
краплі води.
3.
Сидіти на шиї.
4.
Як баран
на нові ворота.
5.
Вилами по
воді писано.
6.
Як сніг
на голову.
7.
Водити за
носа.
8.
Тягнути
за язик.
10. Лити як з відра.
11. Море по коліно.
12. Ставити крапки над і.
V
конкурс
Мовознавчий ринг
Один із членів команди має можливість обрати собі суперника з іншої команди
і задає йому запитання, а потім отримує питання у відповідь. Товаришам по
команді відповідати або підказувати не можна.
Правильна
відповідь коштує 1 бал.
Учень:
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті,
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Учитель: Наша гра наближається до кінця.
Я маю надію, що після сьогоднішнього свята ви, дорогі
діти, ще більше закохалися у рідну
мову, зрозуміли її значення для народу. Працюйте над собою, збагачуйте
словниковий запас. Адже «Слово до слова – зложиться мова».
Не цурайтеся мови, діти,
Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде,
Хай дійде до сонця!
Хай вона в піснях лунає
Кожен день і в свято.
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Бо вона ж така багата
І така чудова.
Неповторна і крилата
Українська мова.
Слово надається журі для
оголошення результатів вікторини.
Учитель: Шановні гості! Любі діти! Дякуємо вам
за увагу.
Немає коментарів:
Дописати коментар