вівторок, 9 грудня 2014 р.

10 ГРУДНЯ - СВЯТО ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ "ЗНАМЕННЯ"


Історія свідчить про безчисленні милості Пресвятої Богородиці до православного народу, явлених через Її святі ікони.
Одна із найбільш шанованих в нашому народі ікон – Новгородська ікона “Знамення”. Ікони Божої Матері такого типу появились на Русі дуже рано, а іменуватися так стали після чудесного знамення від Новгородської ікони.



В 1170 році, в часи тяжких міжусобиць, на Новгородську землю рушили об’єднані війська руських удільних князів, щоб підкорити вільний Новгород. Всі жителі день і ніч молилися про визволення міста. Святий архієпископ Іоан, молячись перед образом Господа нашого Ісуса Христа, почув голос, який говорив іти в церкву Святого Спаса на Ільїну вулицю, і взяти ікону Святої Богородиці, і поставити для охорони від противників.
Завершивши молебень в церкві Святого Спаса, архієпископ Іоан в присутності народу, який молився, возніс ікону на стіну міста. Коли війська, що оточили Новгород, почали наступ і засипали захисників міста стрілами, то одна попала в святий лик ікони. І повернулася ікона лицем до міста, і святі сльози потекли з очей її, оросивши фелон архіпастиря. Цим чудесним образом було дане знання, що Цариця Небесна молиться перед Сином Своїм про визволення міста.
В той же час незрозумілий страх оволодів тих, що нападали, і новгородці переслідували ворога, який почав втікати.
З цього часу за іконою закріпилась назва “Знамення” і внаслідок було встановлено святкування чудотворної ікони 10 грудня (27 січня).
В 1352 році після молитви перед цією іконою отримували зцілення люди уражені чумою.
На знак подяки за багаточисленні благодіяння, які творить Богородиця, новгородці побудували особливий храм, і в 1356 році ікона із храму Спаса Преображення була з торжеством перенесена в побудований в 1354 році новий храм “Знамення Пресвятої Богородиці”, який пізніше став собором Знаменівського монастиря.
В середині 15 століття в Новгороді була написана ікона “Битва новгородців з суздальцями”, яка послужила зразком для інших ікон на цю тему. На честь ікони Богоматері “Знамення” написані два канони. Перший написаний біля 1440 року сербом ієромонахом Пахомієм Логофетом, який приїхав на Русь з Афону.
Дивлячись на святі ікони Пресвятої Діви, віруючі люди возносяться духом в молитві, просячи милості і щедрот, ходатайства про спасіння і послання миру країні нашій і всьому світу.


Численні списки з ікони Знамення просяяли чудесами в місцевих храмах і були найменовані за місцем явища чудес. До таких списків ікони Знамення відносяться ікони Діонісієво-Глушицький, Абалацька, Курська, Серафима-Понетаєвска та інші.

Джерело: http://kda.org.ua

На допомогу батькам

Анкета «Мотиви навчальної діяльності»

Мета: виявити мотиви навчальної діяльності школяра методом анкетування.

Вік учнів: від 8 років.
Обладнання: роздруковані бланки анкет, олівці чи ручки.
Інструкція: учитель ставить перед учнями завдання: «Уважно прочитайте анкету й підкресліть ті пункти, які відповідають вашим прагненням і бажанням».

1. Навчаюсь тому, що на уроках з цього предмету мені цікаво.
2. Навчаюсь тому, що змушують батьки.
3. Навчаюсь тому, що хочу одержувати гарні оцінки.
4. Навчаюсь для того, щоб підготуватися до майбутньої професії.
5. Навчаюсь тому, що в наш час навчаються всі, неосвіченим
нині бути не можна.
6. Навчаюсь тому, що хочу завоювати авторитет серед товаришів по навчанню.
7. Навчаюсь тому, що подобається дізнаватися про нове.
8. Навчаюсь тому, що подобається вчитель з цього предмету.
9. Навчаюсь тому, що хочу уникнути поганих оцінок і неприємностей.
10. Навчаюсь тому, що хочу більше знати.
11. Навчаюсь тому, що люблю мислити, думати, міркувати.
12. Навчаюсь тому, що хочу бути в класі першим учнем.

Обробка отриманих результатів.
1. Проведіть класифікацію мотивів. Їх можна розділити на наступні групи:
а) широкі соціальні мотиви — 4, 5;
б) мотивація благополуччя — 1, 11;
в) престижна мотивація — 6, 12;
г) мотивація змісту — 7, 10;
д) мотивація пресом — 2, 9;
е) вузькі соціальні мотиви — 3, 8.

2. Виділіть провідні мотиви навчальної діяльності школяра, проведіть якісний аналіз на відповідність критеріям:
а) багатство й розмаїтість мотивів;
б) соціальна цінність мотивів;
в) присутність у структурі мотивації пізнавальних інтересів.



Джерело: Психолого-педагогічна діагностика школярів/Упоряд. О. Л. Співак. - Х.: Ранок-НТ, 2007 - 160 с. (Класний керівник).

На допомогу учневі

Правила виконання домашнього завдання

Чітко уяви і перевір по записах у зошиті, які необхідно виконати дії і якого потрібно досягти результату.
Згадай зміст матеріалу, викладеного вчителем, поради щодо виконання завдання, знайди в підручнику, які потрібно застосувати, подивись у зошиті зразки роботи, виконаної у класі на уроці.
Уяви, як виконуватимеш завдання.
Якщо це задача чи вправа, то знайди в них спільне з виконаними на уроці, проаналізуй умови, склади план розв’язання, здійсни його.
Якщо задано текст (для вивчення чи заучування), то читай його уважно, намагайся у всьому розібратися, зіставляй з рисунками, схемами, кресленнями, користуйся словником, наводь свої приклади.
Читаючи текст, намагайся спочатку запам’ятати головне. Для цього виділи основні думки, поділи текст на частини і склади план.
Те, що важко запам’ятовується, — дати, визначення, імена, формули, назви — випиши на поля зошита чи в окремий зошит, заучуй, згадуючи їх місце в тексті.
Обов’язково перевір, чи досягнув потрібного результату.
Якщо це була задача або вправа, то перевір результат розв’язання.
Якщо засвоював текст, то закрий книгу, уяви основні думки й частини прочитаного, перекажи їх, перевір результат запам’ятовування.
Коли контроль показав, що завдання виконати не вдалося, то потрібно повторити роботу, вишукуючи недоліки.
Якщо не вдалося розв’язати задачу, знову проаналізуй умови, уточни зв’язок між тим, що дано, і тим, що вимагається, склади план розв’язання і знову виконай його.
Якщо не запам’ятав текст, то читай його ще раз, звертаючи увагу на основні думки, їх зв’язок, їх місце в тексті. Повторюй текст по частинах, а потім повністю.



http://teacher.at.ua/

Пам'ятка вчителям і батькам

Рекомендації батькам щодо розвитку читацького інтересу

• Прищеплюйте інтерес до читання з раннього дитинства: систематично читайте дитині, обговорюйте прочитану дитячу книгу серед членів сім'ї. Навіть коли дитина навчилася читати самостійно, не кидайте звичку читати разом з нею. Адже школяр не завжди здатний здолати великі обсяги тексту, а щоб зрозуміти всі повороти сюжету йому просто не вистачить життєвого шляху.
• Для початку вибирайте книги, де картинок більше, ніж тексту. Причому це годиться не тільки для малюків. Ми так влаштовані, що краще 10 книжок по 100 сторінок, ніж одна з 1000!
• Розповідайте дитині про автора прочитаної книги. Рекомендуйте дитині книги свого дитинства, діліться своїми дитячими враженнями, порівнюйте їх з поглядами дитини.
• Не перетворюйте читання у самоціль і обтяжливу необхідність. Допоможіть дитині осмислити недитячі книги, які включені в шкільну програму. Розтлумачте зміст сюжету, поясніть значення застарілих слів. А для душі нехай ваша дитина читає ті книги, які їй подобаються.
• Заохочуйте дитину до відвідування бібліотеки. Беріть її з собою, коли самі йдете в бібліотеку.
• Консультуйтеся з бібліотекарем про вибір книг дитині. Прислуховуйтеся до його рекомендацій як фахівця.
• Купуючи книги, вибирайте яскраві щодо оформлення, цікаві за змістом; по можливості книги, улюблених дитині авторів. Збирайте особисту бібліотеку дитини.
• Даруйте своїй дитині хороші книги з дарчим написом, добрими і теплими побажаннями.
• Виховуйте у дитини дбайливе ставлення до книги.

До скарбнички лінгвістичних ігор

«Лінгвістичне відновлення»
Методична цінність. Гра не тільки дає змогу перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу, а й розвиває їхнє науково-лінгвістичне мислення та сприяє пожвавленню їхнього пізнавального інтересу.
Правила гри. Учням роздаються аркуші з визначеннями, правилами, характеристиками мовних явищ, у яких умисно зроблено якісь пропуски. Завдання школярів полягатиме у відновленні пропусків, заповненні пропущених місць правильними відомостями.
Наприклад:
Прислівником називається ... частина мови, що виражає ознаку ... чи стану, ступінь або ... вияву іншої ознаки і доповнює значення ... , виражаючи різні обставини, за яких відбувається... .

«Комбінаторика»
Методична цінність. Гра розвиває творчі здібності, фантазію та мислення школярів, формує у них увагу до слововживання та контексту, зміцнює навички лексичної, граматичної та стилістичної валентності слів, сприяє кращому засвоєнню ними законів логіки рідної мови.
Правила гри. Учні одержують по 5–6 слів, із якими мають скласти речення протягом обумовленого часу (5–10 хв); головний принцип гри – висхідні слова можна варіювати шляхом зміни їхньої частиномовної належності, місця розташування в реченні, граматичної форми тощо. Перемагає той з-поміж учасників гри, хто протягом визначеного часу складає більшу кількість речень; відзначити у грі варто також авторів найбільш оригінальних, художніх, змістовних речень.
Наприклад:
Висхідні слова: добро, краса, творити, жити, мудрість.
Твори доброжитимеш у мудрості та красі.
Мудро живімо, добре красу творімо!
Добре творити красу й жити в мудрості!

ЗНАК РІВНОСТІ
Методична цінність. Гра значно активізує словниковий запас школярів, виховує увагу до слова і прищеплює усвідомлення важливості слововибору та слововживання, формує у школярів свідоме ставлення до мовлення, розвиває мовне чуття й мовленнєву пам’ять.
Правила гри. Учні одержують дві групи карток зі словами, фразеологізмами, приказками та прислів’ями тощо. Їхнє завдання полягатиме в тому, щоб встановити відповідність між картками цих двох груп, образно кажучи – поставити між ними знак рівності. Перемагає той з-посеред учасників, хто першим правильно виконає завдання.
Наприклад:
Установіть відповідність між запозиченими та власне українськими словами, які пропонуються нині до вжитку як їхні абсолютні синоніми.
Перша група карток (запозичені слова). Результат, штепсель, сифон, аеродром, фонетика, артилерист, конус, фільтр, масштаб, поршень, прес, атом, артерія, піраміда, паралельний, вертикаль, шприц, горизонт, тротуар, вокзал.
Друга група карток (українські відповідники). Вислід, притичка, духовик, летовище, звучня, гармаш, стіжок, цідило, мірило, толок, чав, неділка, б’ючня, гостриця, рівнобіжний, прямовис, штрикавка, позем, хідник, двірець.
МОВНИЙ АУКЦІОН
Методична цінність. Гра сприяє розвитку уваги, пам’яті, уміння швидко орієнтуватися в завданні, активізації й поглибленню лексикону школярів, освоєнню ними багатств рідної мови.
Правила гри. За певний відтинок часу (1 – 3 хв) учні мають дібрати чимнайбільшу кількість указаних учителем мовних одиниць, варіантів виконання завдання та ін.; найвищий бал одержує той, хто дає найбільшу кількість правильних відповідей.
Можливі формулювання завдання:
- дібрати чимнайбільшу кількість спільнокореневих слів до наведених;
- незмінних слів іншомовного походження різних тематичних груп;
- абревіальних утворень різних типів;
- неологізмів за тематичними групами (відео, комп’ютер, економіка, шоу-бізнес, судочинство, політологія та ін.);
- запозичених слів (грецизми, латинізми, тюркізми; полонізми, англіцизми,

старослов’янізми) тощо.

«Лінгвоестафета»
Методична цінність. Гра вдосконалює мовно-мовленнєві навички учнів, глибоко знайомить їх із певними мовними явищами шляхом активної діяльності, створює умови для повторення і закріплення знань з виучуваних розділів; але окрім суто навчальних завдань ця гра має на меті виховати в учнів почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, як також розвивати вміння швидко орієнтуватися в завданні, аналізувати мовний матеріал і здійснювати з ним потрібні операції. Лінгвоестафета може бути синтаксичною, лексичною, фразеологічною, морфологічною, словотвірною та ін.
Правила гри. Клас поділяється на 3-4 або більше команд за рядами, кожен ряд одержує картку із певною кількістю різнотипних завдань, виконати які мають по черзі всі учасники команди. Картка переходить до наступного учасника тільки в тому разі, коли його попередник виконав свою частку завдання. Перемагає в змаганні команда, яка швидко і правильно виконала всі завдання.
Наприклад:
Пари..ький, київ..ький, прилу..ький, львів..ький.
Схема етапів «Орфографічної лінгвоестафети»
І учасник – запишіть наведені слова, поставивши замість трьох крапок потрібні літери.
ІІ учасник – сформулюйте правило, яке регулює написання наведених слів, і визначте принцип орфографії, на який цей принцип спирається.
ІІІ учасник – доберіть у тій самій кількості власні приклади, які б ілюстрували це правило.
ІV учасник – провідміняйте наведені слова (продієвідміняйте, доберіть синоніми, антоніми, виконайте розбір (фонетичний, морфологічний, словотвірний) тощо).
V учасник – складіть з наведеними словами речення.

субота, 6 грудня 2014 р.

Урок української мови у 6 класі


Відмінювання іменників ІІІ – ІV відмін
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників з особливостями відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін, удосконалювати правописні навички, працювати над запобіганням помилок при узгодженні іменників ІІІ і ІV відміни з іншими словами у словосполученні й реченні; розвивати пізнавальну діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі здібності; прищеплювати любов та повагу до найріднішої людини в житті кожного – матері.
Тип: урок формування та вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник.
Методи та прийоми: «Пунктуаційна хвилинка», лінгвістичні ігри, метод дослідження, відео диктант, рефлексія.
Міжпредметні зв’язки: зоологія, література.
Хід уроку
Материна молитва з дна моря рятує.
Народна мудрість
І Організація класу
ІІ Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
«Цікавинки про іменник»
·                        Учені дослідили, що половина всіх слів, наявних у нашій мові, припадає на іменник. Це, очевидно, тому, що він дає назви всьому, що нас оточує.
·                        Іменник — найсамостійніша частина мови. Вона має свої категорії і дуже рідко прислухається в реченні до інших слів.
·                        Термін «відмінок» зустрічається вперше в підручнику для українських гімназій «Руська граматика» в1893 році. Є мови, у яких всього два відмінки, а є й такі, де відмінків декілька десятків.
«Пунктуаційна хвилинка»
Запишіть речення, поясніть розділові знаки.
Визначте відмінки іменника мати.
Дитина плаче, а матері боляче (Народне прислів’я). Мати, наша мати, як той янгол з неба, вдень і вночі знає, чого дітям треба (М. Підгірняк). Матері ні купити, ні заслужити (Народне прислів’я). Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А. Малишко).
·        Пригадайте, які іменники належать до ІІІ відміни?
ІІІ Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку
ІV Засвоєння теоретичного матеріалу. Виконання системи завдань
Лінгвістична гра «Хто крайній?»
Завдання. Скласти ланцюжок слів (іменників ІІІ відміни) так, щоб прикінцева літера попереднього слова була першою літерою наступного (м’який знак не враховуємо) (Ніч, честь, тінь, нехворощ, щирість, тюль, любов, вісь, святість…).
Дослідження-спостереження (за варіантами)
·                        Провідміняйте іменники мудрість, піч, любов, мати. Виділіть відмінкові закінчення. Дослідіть, чи залежать закінчення іменників ІІІ відміни в непрямих відмінках від того, яким є кінцевий приголосний основи – твердим чи м’яким?
- Іменники ІІІ відміни на групи не поділяються, тому відмінкові закінчення в них однакові незалежно від кінцевого приголосного основи.
·                        Зверніть увагу на орудний відмінок однини. Як називається орфограма, що зустрічається в цих словах (Орфограма: подовження приголосних перед закінченням -ю). Запам’ятай таблицю!
Подовження відбувається
Подовження не відбувається при збігу приголосних
Апостроф після губних та р перед
Пам’яттю, ніччю, сіллю, міддю, галуззю, Прип’яттю
Радістю, ніжністю, пристрастю, щедрістю, смертю, вдячністю
Любов’ю, кров’ю, верф’ю, матір’ю, Об’ю

«Мовні обрахунки»
Прочитайте слова. Підрахуйте кількість іменників ІІІ відміни, які в орудному відмінку писатимуться з подовженням, без подовження, з апострофом.
Височінь, вись, міць, міль, вість, якість, упевненість, свіжість, відданість, печаль, річ, лінь, дійсністю, подорож, кров, розкіш, зустріч, кількість, змінність, впливовість, осінь, притаманність, гуманність, кіновар, путь.
Відповідь: 12, 11, 2.
Гра «Відеодиктант?» 
До кожної мами, зображеної на екрані, доберіть і запишіть назви їх дитинчат.
Кінь, корова, курка, гуска, вівця, ведмідь, жаба, кіт, чайка, олень, собака, свиня.
·                        До якої відміни належать іменники лоша, теля, курча та інші, записані вами?
·                        У чому особливість відмінювання іменників ІV відміни?
(При відмінюванні в іменниках ІV відміни в певних відмінках з’являються суфікси -ат, -ят, -ен).
·                        Запам’ятайте! Саме за цією ознакою ми відрізняємо іменники середнього роду, які належать до ІІ відміни та іменники середнього роду ІV відміни.
Розподільний диктант
Розподіліть іменники за відмінами у дві колонки: 1 – іменники ІІ відміни, 2 – іменники ІV відміни.
Янголятко, немовля, гусеня, ім’я, пір’я, галченя, лоша, дитя, дитятко, хлоп’я, плем’я, серденько.
·                        Поясніть, чому слово сім’я в значенні «родина» і сім’я в значенні «насіння» мають різні відмінкові закінчення?










Комплексна робота з текстом
·        Прочитайте текст. Чому в народі кажуть, що материнська любов – найсвятіша?
·        Яка тема й основна думка тексту?
Легенда про матір
У матері був синдорогий, ненаглядний, єдиний. По краплині збирала росу для вишивання, любистком та м’ятою прикрашала колиску дитяти. Найтоншим шовком вишивала сорочки. Виріс син гарний. Одружився з дівчиною небаченої краси. Привів молоду дружину в рідну хату. Але незлюбила та свекруху, зненавиділа. Боялася мати показатися невістці на очі, сиділа цілими днями у сінях, потім у сарай перебралася жити. Але і це не заспокоїло жорстоку дружину сина. Каже вона чоловікові:
- Коли хочеш, щоб я жила з тобою, убий матір, вийми з грудей серце і спали на  вогні.
Не здригнулася душа сина, так зачарувала його врода дружини. Каже він матері:
- Наказала мені жінка вбити вас, мамо... А не послухаюпіде від мене.
Заплакала мати й відповіла:
- Ну, що ж, синку, роби так, як велить твоє серце.
Повів син матір у діброву, наламав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір, вирвав із грудей серце і поклав на жар. Спалахнув сучок, тріснув, полетіла жаринка в обличчя синові, обпекла боляче. Скрикнув той, закрив долонею обпечене місце.
 Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло:
- Синочку мій, кровиночка єдина, тобі боляче? Зірви листок подорожника, ось тут росте біля вогнища, приклади до обпеченого місця. А до листка подорожника приклади материнське серце, а як біль мине, покладеш знову його у вогнище.
Заридав син, схопив гаряче материнське серце, уклав його в розкраяні груди, облив пекучими сльозами. Зрозумів, що ніхто і ніколи не любив його так гаряче й віддано, як рідна мати.
І такою величною і невичерпною була любов материнська, таким всесильним було бажання бачити сина радісним і безтурботним, що ожило серце, загоїлась рана. Підвелась мати і притисла синову голову до грудей.
То ж недаремно кажуть у народі: „Материнська любов – найсвятіша!”
·        Запишіть перше речення, зробіть його синтаксичний розбір.
·        Випишіть іменники ІІІ та ІV відміни.
V Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
Проведіть самоаналіз (назвіть труднощі та успіхи, з якими ви зустрілись сьогодні на уроці).
VІ Домашнє завдання
·        Виконайте вправу з підручника.

·        Провідміняйте іменники дитя, плем’я, коліща. Складіть із ними речення.